Thursday, April 26, 2012

Perkara Yang Selalu Berlaku Di Pasaraya

Perasan tak kalau kita pergi ke mana-mana pasaraya, mesti ada ternampak ada barangan yang diletakkan di tempat yang tak sepatutnya...kan? Baru-baru ni PH pergi ke Pasaraya Tesco untuk membeli sedikit barang dapur dan keperluan untuk anak-anak bulus PH...Kitorang beli pencuci lantai, tisu tandas untuk bersihkan taik kucing kat rumah tu, plastik sampah dan pewangi...Budak-budak kat rumah tu kadang-kadang terbabas juga beraknya...Nak marah pun tak boleh sebab depa bukannya faham pun...Baik sabar ajelah...Si kembar ni tido plak masa sampai kat Tesco Semenyih tu...Nasib baik ada bantal..Bolehlah PH buat troli tu sebagai katil bergerak untuk budak-budak ni...


Nak dijadikan cerita untuk entri blog yang dah lama terbiar ni, PH perasan ada sesuatu yang tak kena di kalangan masyarakat kita ni...Barang yang nak dibeli ( pada mulanya ) diletakkan semula di tempat-tempat yang tidak sepatutnya...Perkara-perkara sebegini mungkin berlaku di atas sebab-sebab tertentu...Apa yang PH nampak sebab-sebabnya ialah :

1 ) Tak tahan nak terberak
2 ) Mak panggil balik
3 ) Ada panggilan kecemasan
4 ) Masa nak bayar kat kaunter, baru ingat duit belum cucuk lagi ( padahal diusung barang tu ke hulu ke hilir dah )
5 ) Berlagak nak kasi orang nampak troli penuh, pastu bila nak balik dia letak semula baarang-barang yang tak jadi beli tu merata-rata ( PH pernah terjumpa sekali... )
6 ) Ingatkan barang murah, tapi bila scan harga mahal plak...tak payah belilah...Wit tak cukup...
7 ) Malas bawak troli sebab ingat nak shopping sikit jer tapi bila dah masuk Tesco, semua benda dia nak pegang...
8 ) Barang yang nak dibeli tiba-tiba jer rosak / bocor...
9 ) Masa nak pergi bayar, baru perasan barang mentah tu dah basi...
10 ) Mak bapak gi jenjalan tapi biarkan anak main basikal dan bola kat dalam pasaraya tu...
11 ) Beli makanan pastu makan sambil jalan...tahu-tahu jer habis dah makanan tu...

Ni adalah buktinya...

Tin kerepek kentang kat tempat barang-barang perhiasan
( tin tu dah ringan dah tapi tanda harga Tesco masih ada..Ni kes nak makan free la ni...Tak baik tu... )


Pen kat tempat pencuci muka...
( ni kes mengada-ngada )

Patung mainan Gaban kat tempat cadar tilam
( Baru teringat bapak Gaban masih berdiri megah kat rumah )

Pensil warna kat tempat susu bayi
( ni kes budak kena babab dengan mak.."Dah bape banyak kaler mak dah beli dah, mana pergi...??" )

Buku kanak-kanak kat tempat Pampers..Jalan-jalan satu Tesco sambil membaca la tu...
( Moral of the story, membacalah di mana jua anda berada... )


Susu pekat manis kat tempat tisu tandas...
( Ni kes nak beli sedozen, pastu tak jadi..Beli satu jer dah lah..Tu la, mula-mula eksen... )

Mainan kayu golf budak kat tempat tisu tangan...
( Ni bukan budak-budak yang letak, ini kes bapak budak yang letak sebab nak bawak kayu golf mainan ni nak babab anak-anak yang excited sangat... )

Gam gajah kat tempat makanan ikan...
( Bila dah beli gam gajah, terjumpa plak gam badak...Badak lagi kuat, so ambik gam badaklah... )

Sepapan telur ayam kat tempat klorok
( Orang yang tinggalkan telur ni suruh kita beringat supaya jauhkan klorok dari tempat simpan telur... )

Mainan budak kat tempat berus jamban...
( Budak-budak ni nak cuci mainan ni pakai berus jamban tapi mak tak bagi..Kerja bodoh katanya )
Tisu tandas kat tempat pelocok jamban...
( Nak pegang pelocok jamban tu lap dulu batang dia dengan tisu..Jaga kebersihan )
Makanan dalam tin kat tempat halia...
( Ni resepi nak buang angin )
Botol kicap kat tempat sayur-sayuran...
( ni resepi nak buat sambal sayur kicap )
Raket mainan kat tempat daging ais...
( Ni kes budak-budak kena balun dengan bapak sebab ambil raket tanpa kebenaran )

Bola mainan kat tempat aiskrim...
( Ni kes Barcelona kalah dengan Chelsea )
Basikal mainan kat tempat alat elektrik.. .
( Ni kes merempit kat pasaraya... )
Bunga chrysantemum kat tempat hiasan dalaman...
( Ni kes nak terberak ni )

                                   Dan yang paling best... 


Kobis di tempat pencuci muka..
( Potong kobis tu halus-halus pastu lekapkan ke muka anda...Kalau  tak melekat kat muka, korang telanla dengan kobis-kobis tu skali....)
Si kembar ni masih mengantuk disorong bantal...Maka agenda PH berlangsung dengan lancar...hehehehe..Orang keliling semua tengok ajer...


Ngam-ngam masa dah bayar barang-barang yang dibeli, budak-budak ni pun bangun...Tapi takperlah, barang-barang keoerluan depa seperti Vitagen dan beg Upin Ipin pun dah dibeli....


Haaa...!!! Ni gambar sebelum kitorang balik ke rumah..Amacam...??? Terbelalak tak mata...??


Nota Si Kembar :
Kalau kita takde apa-apa yang urgent, letaklah balik barang yang kita tak jadi beli tu ke tempat asal yer....Steady semua...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Terdahulu

Share & Enjoy

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More